Settelen in Binghamton - Reisverslag uit Binghamton, Verenigde Staten van Jamie - WaarBenJij.nu Settelen in Binghamton - Reisverslag uit Binghamton, Verenigde Staten van Jamie - WaarBenJij.nu

Settelen in Binghamton

Blijf op de hoogte en volg Jamie

23 Augustus 2014 | Verenigde Staten, Binghamton

Sinds een paar jaar had ik een spaarpot. Meer een blik eigenlijk, gekocht bij de Xenos, met Times Square op de zijkant. Ik noemde het mijn New York potje. Al mijn zuurverdiende contanten, verdiend met bijvoorbeeld oppassen, gingen daar in. Eens in de zoveel tijd werd het potje geleegd op mijn New York spaarrekening. Alles met een doel voor ogen: een tripje naar Amerika te kunnen betalen. Des te onwerkelijker dus om te bedenken dat ik er nu al 5 nachtjes in de States op heb zitten. Ik werd op Schiphol uitgezwaaid door mijn zusje en mijn ouders, waar we (mijn drie Nederlandse medestudentes en ik) het vliegtuig pakten naar IJsland, waar we vervolgens twee uur hadden om over te stappen op het vliegtuig richting New York JFK.

We sliepen een nachtje in een hostel vlakbij het vliegveld, en de dag erna pakten we de subway naar het busstation van waaruit we richting Binghamton zouden vertrekken. Een busstation dat toevallig twee straten verwijderd lag van Times Square... en dus, na jaren van fantaseren en sparen stond ik er eindelijk en ik kan zeggen: New York is precies zoals in de films. Druk, levending, gele taxi's waar je maar kijkt, en vooral hele hoge gebouwen.
Een busritje van 3,5 uur later kwamen we aan in Binghamton. Ook heel apart om er ineens te staan, op de campus die je alleen kent van plaatjes en Google Streetview. De Amerikaanse studenten arriveren pas over een aantal dagen, dus het was doodstil op de campus. Het kostte ons moeite om iemand te vinden die ons onze kamers in kon laten, maar toen dat gelukt was kon ik zien waar ik de komende maanden door zal brengen. Ik deel een ruimte met 5 anderen, die pas over een week zullen komen. Mijn kamergenote is een Amerikaanse uit Long Island. In mijn dorm staat alleen een bed, een bureau, een kast en een lamp, dus noodgedwongen gingen we meteen de eerste avond maar naar de Wallmart om dekens, kussens en andere benodigdheden te halen. Mijn dorm ligt wel centraal op de campus en kijkt daar ook over uit. Het had erger gekund (lees: een kwartier lopen heuvelopwaarts)! De universiteit ligt in een prachtige vallei, en dat het naast de bossen ligt valt te merken: konijnen en eekhoorns zijn er in overvloed, maar ook een soort beverachtige beesten hobbelen soms langs en de herten staan gewoon langs de kant van de weg!

Naast bezoekjes aan de Wallmart waren mijn dagen snel gevuld met welkomsdiners en dingen regelen zoals een Amerikaans nummer, zorgverzekering, studenten ID kaart, etcetera. Binghamton is misschien voor Amerikaanse begrippen een klein stadje dat betere tijden heeft gekend, toch is er genoeg leuks te doen. Zo is er bijvoorbeeld een bioscoop met verstelbare relaxstoelen waar we helemaal weg van waren, en zijn we naar een wedstrijd van het lokale baseballteam geweest. De sport zelf is niet zo opwindend, maar de sfeer in het stadion is een hele belevenis. Er is een reden waarom baseball 'the great American pastime' wordt genoemd: veel inwoners liepen uit om hun team aan te moedigen, een foam finger in de ene en een emmer popcorn in de andere hand. Zodra het spel stilligt word je vermaakt door een namaak Elvis of worden er t-shirts het publiek in geschoten. Ook het aantal ballen dat de arena uit is geslagen is niet meer op 1 hand te tellen. Ze gingen alle kanten op behalve de kant die de ballen eigenlijk opmoesten. Een aantal keer was ik blij met het net waar we achter zaten. Het team won en kan door naar de playoffs, en de avond werd afgesloten met vuurwerk. Go Binghamton Mets!

Het voelt gek genoeg helemaal niet alsof ik ver weg ben. Ik kan met mijn medestudentes nog wat Nederlands praten, ik heb een prachtig fotoboekje gekregen van mijn oma en met Skype is het net alsof ik thuis in de woonkamer zit. Ook vind ik het contrast tussen waar ik nu woon in Amerika en West-Europa niet zo groot. De groene heuvels hier doen denken aan Duitsland of Oostenrijk. Maar dan zie ik de dingen die het toch echt Amerika maken: Dat de meeste gebouwen de stars en stripes hebben gehesen, de vrijstaande brievenbussen en de gele strepen op de weg. Dat de baseballwedstijd begon met het volkslied, de Star-Spangled Banner en dat de mensen hier extreem vriendelijk zijn en dat bedienend personeel zich met naam voorstelt. Erg leuk om te zien waar de filmclichés op zijn gebaseerd!

Dit weekend wil ik vullen met het regelen van de laatste dingetjes en een sportschoolabonnement afsluiten. Maandag begint de oriëntatie voor Undergraduate studenten. Zondag is dus nog over. Misschien lukt het ons om een auto te huren en naar het Fingerlakes District te rijden, waar de natuur erg mooi schijnt te zijn. Of dat is gelukt en meer lezen jullie in het volgende verslag.

Bedankt voor het lezen en laat vooral een reactie achter!

Liefs van Jamie

  • 23 Augustus 2014 - 11:47

    Petra:

    Geweldig om te lezen! Hopelijk lukt het om een auto te huren!
    Liefs uit Utrecht

  • 23 Augustus 2014 - 16:31

    Michael:

    Leuk om te lezen en wat heb je al veel gedaan en gezien in die eerste dagen! Liefs, M.

  • 23 Augustus 2014 - 18:08

    Natuurlijk Van Opa En Oma:

    Zijn we toch niet de eerste. Heb vaker in mijn leven met de 3e plaats genoegen moeten nemen. Oma leest eerst en daarna kom ik aan de beurt. Kun jij Euro's omwisselen daar in de State's ?
    Laat mij dat weten. Ik kan niet over mijn hart verkrijgen dat je daar in de kou zou moeten liggen.
    Eeen uitgave waar jij niet op had gerekend. Stuur mij maar per e-mail The Bill Ook ik heb een potje USA

    Wat een verrassing vond Oma dat we al zo gauw bericht van je mag ontvangen. Heel leuk.
    Vrijdag en zaterdag hebben de kleintjes bij Oma en Opa geslapen.Dan moet je iets ondernemen met ze.
    Museumkaarten Openluchtmuseum vergeten dan maar naar de dierentuinen Ouwehands Rhenen.
    Opa 100 euro armer.Familie's die noodgedwongen van de voedselbank gebruik moeten maken kunnen dat uitje niet permitteren. Wij hebben natuurlijk voor later jouw nieuwsbrief uitgeprint. Dat moest van Oma.
    En dan dat filmpje hoe jij je moet behelpen met dat kamertje. Menig student in Utrecht is er jaloers op.

    Wij kijken uit naar je volgende nieuwsbrief
    Liefs Opa / Oma

  • 24 Augustus 2014 - 13:39

    Maureen En Kaitlin (en Ouders):

    Hey James, Leuk te lezen dit verslag en de beverachtige beestjes zijn waarschijnlijk Groundhogs. Dus morgen opstaan met de kreet; It's Groundhog day!!!

    Enjoy

    De gendtenaren

  • 28 Augustus 2014 - 22:03

    Zoë:

    Hey Jamie!

    Super gaaf joh, allemaal!
    Ik blijf je reisverslagen volgen, dus schrijf lekker door :)

    Heel veel plezier!
    Liefs Zoë

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigde Staten, Binghamton

Jamie

English Below --------------------------- Hoi en welkom op mijn blog! Hier zal ik schrijven over mijn tijd in Binghamton waar ik vanaf 17 augustus zal studeren, en hopelijk veel zal zien en meemaken! Hi and welcome to my blog! Here I'll write about my time in Binghamton where I'll be studying as of august 17th, and where I will hopefully see and experience lots of things!

Actief sinds 25 April 2014
Verslag gelezen: 596
Totaal aantal bezoekers 13485

Voorgaande reizen:

17 Augustus 2014 - 24 December 2014

Studeren in Binghamton

Landen bezocht: