Een hoop vrije tijd, een hoop gedaan - Reisverslag uit Binghamton, Verenigde Staten van Jamie - WaarBenJij.nu Een hoop vrije tijd, een hoop gedaan - Reisverslag uit Binghamton, Verenigde Staten van Jamie - WaarBenJij.nu

Een hoop vrije tijd, een hoop gedaan

Door: Jamie

Blijf op de hoogte en volg Jamie

01 September 2014 | Verenigde Staten, Binghamton

65 kilo en een buikomtrek van 87 cm, dat was de stand voordat ik naar de States vertrok (met de verwachting flink uit te dijen natuurlijk). Ik kan zeggen dat ik in deze kleine twee weken nog niet ben aangekomen. Natuurlijk eet ik af en toe de nodige hamburgers hier, maar verrassend genoeg eet ik ook erg gezond. Veel eetgelegenheden, ook hier op de campus, geven de gelegenheid om zelf je salade samen te stellen. Slasoort kiezen, groenten er doorheen en dressing naar keuze. De dining halls gaan langzaamaan steeds vaker open, dus daar kan ik nu terecht voor ontbijt, lunch of avondeten. Mijn university ID card, een soort studentenkaart met een magneetstrip, wordt dan even geswiped (want daar staat mijn mealplan op) en zo kan ik eten wat ik wil. Hetzelfde pasje wordt trouwens ook in de bus gebruikt zodat ik gratis met de stadsbussen kan, en ik kan er de voordeur van mijn community gebouw mee openen. De techniek staat voor niets tegenwoordig.

23 aug. We zijn ruim een week vroeger gearriveerd dan de meeste studenten, en op een paar diners na is er vrij weinig gepland voor ons en dus veel vrije tijd. Ik ging met Marliene en de Duitse Sara naar de arthouse bioscoop in downtown Binghamton. Er draaiden maar twee films, en het contrast met de bioscoop waar we eerder waren geweest kon niet groter zijn (de stoelen konden niet in ligpositie helaas, haha. Het waren normale klapstoeltjes en het zaaltje was erg klein). We gingen naar de film Boyhood, die ik al een poos wilde zien. Het volgt het leven van een jongetje van zijn 6de tot zijn 18de. Het bijzondere aan de film is dat ze 12 jaar lang hebben gefilmd met dezelfde acteurs. Dat leverde een bijzondere kijk op iemands levensloop op. Daarna zijn we nog wat gaan drinken in een bar waar ze niet helemaal konden bevatten dat iemand geen alcohol zou willen. Toen ik vroeg om een ice tea kostte het ten eerste 10 minuten om het uit de kelder te halen, ten tweede was het gewone Engelse thee, maar dan koud. Gelukkig gaven ze het gratis mee. En we kregen een snack mee in ruil voor een high five. Leuke tent!

De dag erna hadden we een auto willen huren, maar dat was een beetje kort dag dus daarom besloten we (de Nederlandse meiden, Sara en ik) om te hiken in het natuurreservaat achter de campus. We kwamen erachter dat er een prachtig meer ligt vlak naast het schoolterrein en verschillende paden, sommige best steil omhoog en vol met uitstekende boomwortels. Het weer was fantastisch, erg veel zon maar daardoor ook erg heet. Sara woont off-campus in een super typisch Amerikaanse woonwijk, in een super typisch Amerikaans huis (inclusief dubbelde deur zoals ze altijd in de films hebben). Wat ze ook hebben in Binghamton zijn antieke carrousels. Schijnen ze om bekend te staan.

25 aug: we wilden graag squashen, maar omdat wij nog ongeveer de enige waren op de campus samen met een handvol eekhoorns en een paar herten, was de sportschool helaas nog dicht. Dan maar rennen op atletiekbaan en even yoga doen in het gras. Ook alvast boeken gekocht in de bookstore. Je kan hier boeken huren of kopen en die kunnen gebruikt zijn of nieuw. De duurste optie is natuurlijk nieuwe boeken kopen (waarom zou je dat doen, bovenop je torenhoge schoolgeld?) en de goedkoopste is gebruikte boeken huren. Waar mogelijk heb ik dus gebruikte boeken gehuurd, ook een aantal nieuwe en ik was alsnog 300 euro kwijt. Maar je mag wel naar hartenlust strepen in je huurboeken, dat dan weer wel. ’s Avonds was er een welkomsdiner voor internationale studenten in het eventcenter, ook gebruikt voor o.a basketballwedstrijden. Heel erg High School Musical.

De dag erna had ik introductiepraatjes over veiligheid maar ook hoe je een succesvolle student kan worden. We kregen meteen een cursus handenschudden want dat hoort daar blijkbaar bij, en blijkbaar hebben aziaten daar moeite mee?? ’S Avonds hadden we wat inkopen gedaan bij Wallmart om te Bbq’en bij Marliene, die in en vrij luxe appartement woont off campus. Mijn Turkse suitmate Başak was ook mee. Die kwam in een keer om 2 uur ’s nachts mijn kamer binnenwandelen toen ik mijn vorige reisverslag zat te typen. Gelukkig was ik nog wakker. Daarna zijn we nog wat gaan drinken met een hele groep internationale studenten. Ik zat naast een Chinees meisje dat Miauw heet (je schrijft het ongetwijfeld anders, maar dat maakt me niet uit. Still funny.) Op 27 augustus besloot ik de shopgelegenheden van Binghamton eens te bekijken. Alles is relatief goedkoop: zijn Vans en All Stars in Nederland 65 euro, hier zijn ze 45 dollar en reken maar uit, dat is nog minder in euro’s. ’S avonds ging ik met Marliene en Sara naar de andere film in de Arthouse bioscoop, A Masterbuilder. Hou je van lange dialogen en een plot dat je niet helemaal snapt? Dan is dit helemaal een film voor jou.
28 augustus was move in day, een deel van de Amerikaanse studenten werd door papa en mama naar hun dorm gebracht samen met hun koelkasten, magnetrons en nog meer zooi. Ik ben op zoek gegaan naar mijn postvakje die niet in mijn gebouw zit en heb hem gevonden, maar er zit een draaislot op dat ik nog niet helemaal onder de knie heb dus ik kan nog niet bij mijn post. Daar moet ik nog even achteraan. ’S Avonds was op het grasveld bij de Mountainview community een openlucht bioscoop opgebouwd en konden we de film Maleficent zien.

De sportschool op de campus is een aantal dagen gratis uit te proberen dus dat hebben we gedaan. Ook heb ik mijn roommate Mia ontmoet, een meisje uit Long Island. Ze is erg aardig en ze heeft een koelkast en een magnetron mee, en een ukelele. We hebben best veel gemeen, dus dat zit wel goed. ’s Avonds gingen Josien en ik naar het eventcenter in de hoop op gratis eten. We kregen een t-shirt met ‘Class of 2018’ erop en we werden welkom geheten als ware freshmen met speeches en een bezoekje van Baxter de Bearcat, de mascotte van de universiteit.
30 aug was het university fest, waar alle clubs die Binghamton te bieden heeft zichzelf konden presenteren. Een greep uit het aanbod: Een club voor Asian engineers, clubs voor zwarte of Joodse studenten, vrijwilligerswerk, een echte Glee club (jaja!), stand up comedy, een aantal Christelijke verenigingen, behoorlijk veel clubs voor Aziatische studenten, vechtsporten, breien, mensen die graag verkleed als elven of tovenaars door het bos rennen en natuurlijk de ‘Greek life’ oftewel fraternities en sororities, allemaal alfa kappa psi of delta sigma omega geheten. Mijn nieuwe suitmates zijn gearriveerd, twee Koreaans-Amerikaanse meisjes uit Jersey. We hebben samen gegeten in de dining hall van een andere community. ’s Avonds ging ik met Josien naar een kampvuur van Intervarsity, een Christelijke vereniging. Ik praatte met een meisje dat erg blij was dat ik er was, dat kon ik opmaken omdat ze wel 12 keer zei dat ze ‘so excited!!!’ was. Daarna zijn we nog naar Late nite Binghamton geweest, waar allerlei vermaak was georganiseerd: pijl en boog schieten in het donker met blacklights, waar we 6 mensen voor nodig hadden, dus we zochten nog 4 mensen bijeen waaronder een Aziatisch meisje dat zichzelf Hermione noemde. Ik begin te leren dat Aziaten een eigen (Westerse) naam kiezen omdat die van hun te moeilijk is, maar dit was wel de apartste die ik tot nu toe ben tegengekomen. Verder konden we Mario kart spelen, was er een fotobooth en ik heb de videotheek ontdekt, vol met goede films. Er is ook bowlingbaan. De dag erna zijn we om de middag te vullen naar Let’s Be Cops geweest, een komedie waardoor ik een aantal hersencellen minder heb, maar die niettemin grappig was.
Bedankt voor het lezen en laat iets van je horen! Laat een reactie achter, maar kaartjes sturen kan ook.

Mijn nieuwe adres is:

Jamie Lensen
Binghamton University
BU box 21548
PO box 6020
Binghamton 13902-6020

  • 01 September 2014 - 12:40

    Michael:

    Hey James,

    Wat een duizelingwekkend, jaloersmakend verslag! Wow, wat een ervaringen heb je nu al opgedaan. The American Way of Life!

    Enjoy it!

  • 01 September 2014 - 19:10

    Rosa:

    Hee James!

    Echt geweldig! Zo ongelofelijk Amerikaans dat je bijna niet kan geloven dat het echt zo is (en dat je niet meespeelt in één of andere film voor Disney Channel). Je zal er waarschijnlijk wel heel snel aan wennen, maar voor nu lijkt het me echt dat je je ogen uitkijkt :)

    Ik zal je zeker nog een keer een kaartje sturen, maar pas nadat je hebt uitgevogeld hoe de brievenbus open moet, anders heeft het niet heel veel nut ;)

    Ik wacht al vol smart op het volgende verslag!!

  • 01 September 2014 - 21:36

    Colinde:

    Hi there.............
    alsof we er bij zijn! Geweldig..
    Liefs!!

  • 01 September 2014 - 23:43

    Petra:

    Geweldig om te lezen hoor. Wat heb je al veel gedaan!

  • 01 September 2014 - 23:46

    Petra:

    ... ook die foto's zijn erg leuk. In die sportschool met z'n apparaten kun je je hart ophalen denk ik :-)

  • 02 September 2014 - 09:02

    Sharon:

    Hee James, superleuk om te lezen wat je allemaal meemaakt! Die move-in day herken ik echt, dat was gister hier: nou, ook echt flatscreens en koelkasten die door pappie en mammie de kamer in werden gesleept;)
    Have fun, geniet ervan!

  • 03 September 2014 - 09:58

    Tineke:

    Ha Jamie,
    Leuk om te lezen! Niet alleen door al jouw belevenissen, maar ook door jouw schrijfstijl. Wat ligt die campus daar mooi zeg. Maar, slaap je echt met zes op een kamer? Heel veel succes en plezier met je studie.
    Tineke

  • 03 September 2014 - 22:09

    Opa En Oma:

    Ha die Jamie, Vanuit Zandvoort een berichtje van ons.Het is echt een relex vakantie. Uitgebreid ontbijrbuffet dan naar de kamer Oma gebruikt factor 10 en dan naar het strand. Overkant gezellige strandtent. Opa mag niet in de zon dus een pet op en de klep schuin naar achteren gedraaid. Lekker krantje lezen kan mij niks gebeuren. De krant vastgehouden met mijn linker en rechter hand. Zon kwam van links en 'savonds had hij toch een verbrande linker opgezwollen hand en rechter duim. Naast de zon eveneens de medicijnen daarvan de schuld. Extra oppassen dus voor de volgende dagen. Houden het meestal tot 14.30-15.00 uur. Takje doen en verder veel lezen.
    Elke avond lekker uit eten geweest en dat tot nu toe 3× het zelfde ritueel. De groetjes van oma en oh ja wij genieten van jouw berichten.
    Tot het volgende verslag....opa

  • 03 September 2014 - 23:36

    Louis:

    Hoi Jamie,
    geniet er van, even een totaal andere wereld ! Wat je beschrijft kennen wij vooral van de film.
    Je hebt inmiddels vast ook wel zin om te studeren - ik wou dat ik jong was dan ging nu ook in de VS studeren. Lijkt me een leuke ervaring die vast ook heel belangrijk gaat zijn in je persoonlijke ontwikkeling. Enjoy all your moments ! groetjes, Louis

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigde Staten, Binghamton

Jamie

English Below --------------------------- Hoi en welkom op mijn blog! Hier zal ik schrijven over mijn tijd in Binghamton waar ik vanaf 17 augustus zal studeren, en hopelijk veel zal zien en meemaken! Hi and welcome to my blog! Here I'll write about my time in Binghamton where I'll be studying as of august 17th, and where I will hopefully see and experience lots of things!

Actief sinds 25 April 2014
Verslag gelezen: 655
Totaal aantal bezoekers 13451

Voorgaande reizen:

17 Augustus 2014 - 24 December 2014

Studeren in Binghamton

Landen bezocht: