To do/Done! - Reisverslag uit Binghamton, Verenigde Staten van Jamie - WaarBenJij.nu To do/Done! - Reisverslag uit Binghamton, Verenigde Staten van Jamie - WaarBenJij.nu

To do/Done!

Blijf op de hoogte en volg Jamie

27 Oktober 2014 | Verenigde Staten, Binghamton

Alweer een verslag! Er gebeurt nou eenmaal heel veel, ik kan het ook niet helpen. Ik had een listening quiz voor Theatre 101, het vak over musicals. Een listening quiz is precies zoals de naam al zegt: we krijgen fragmenten van liedjes uit musicals te horen en we moeten de titel zeggen, de naam van de musical, de componist, de tekstschrijver en het/de personage(s) die het zingt. Klinkt misschien moeilijk, maar we krijgen per quiz 3 tot 5 musicals waarvan we de liedjes moeten kennen, niet alle liedjes uit de musical, en vaak niet het hele liedje maar een fragment ervan. Wat het makkelijker maakt is dat mijn leraar het liedje nét op het moment dat titel bijna wordt gezongen stopzet. Zo vul je het aan in je hoofd en heb je die vraag alvast goed. Ook leuk als hij te laat is met stopzetten en het personage de titel zingt. Makkelijk.

Er is altijd wat te doen op de campus. Zo ging ik naar de Stand Up Comedy Night waar iedereen zijn five minutes of fame kon verkrijgen met stand up comedy. Sommigen waren best grappig, anderen… not so much.
Op het gebied van eten was een donderdag een poos terug een hoogtepunt. In de dining hall kwam die dag het eten namelijk in Megaporties met hoofdletter M, iets dat ze blijkbaar eens per jaar doen. Dat hield ook in dat ze zo’n 7 soorten cheesecake hadden. In mijn vorige verslag noemde ik dat ik hard op weg ben om mijn eigen lichaamsgewicht in cheesecake te eten, dus dit was hemel op aarde natuurlijk. Ik ging tevreden terug naar mijn dorm met vijf punten cake. Het was een goede dag.

Mijn huisgenoot Basak vroeg of ik zin had om naar een musical te gaan met haar: de musical Once over een Ierse zanger en zijn Tsjechische love-interest. Ik laat natuurlijk geen kans voorbij gaan om naar een musical te gaan, dus ik zei volmondig ja… om erachter te komen dat letterlijk die dag was besloten dat de musical gaat stoppen. Toegegeven, de laatste voorstelling is in januari maar het spoorde ons wel aan om de bustickets te boeken. Dit herinnerde me er ook aan hoe fijn het is om dichtbij New York te wonen nu. We hadden gewoon de kans om de show te zien voor hij stopte, en toen ik nog in Nederland woonde moest ik me er bij neerleggen dat ik zo’n show nou eenmaal niet zou gaan zien.
Dat geldt trouwens niet alleen voor shows. In New York gebeurt het en de wetenschap dat ik binnen rijafstand van de stad woon is fantastisch.

De zus van m’n roommate, die upstate studeert in Albany, kwam logeren. Ik vond haar heel aardig. Ze was zondag jarig, dus Mia had een chocoladetaart besteld bij een van de Dining halls (ik wist niet dat dat kon!) met heel veel icing er overheen. Het lijkt nu alsof ik heel veel taart eet hier, en dat is eigenlijk ook zo. Ik heb echt geluk met mijn roommate. We hebben best veel gemeen en kunnen we heel goed met elkaar opschieten. Ze is gekozen tot president van het gebouw waar ik in woon en ze vindt het leuk om mee te doen aan de American Football wedstrijden tussen de gebouwen. Ik heb ook gehoord dat roommates nogal raar kunnen zijn. Ik heb verhalen gehoord van roommates die midden in de nacht luide tv gingen zitten kijken, geen Engels spreken of van de campus zijn afgetrapt vanwege stalking. Wauw…

Twee weken geleden ging ik mee op een ‘trip’ met de Outdoors Club: we gingen de oever van de Susquehanna rivier opruimen. Een hoop plastic zakken vol zooi (en 3 autobanden) later gingen we nog even lunchen in de diner waar we waren geweest in de eerste dagen in Binghamton oftewel, een van mijn eerste indrukken van Amerika. Wat is er intussen al veel gebeurd! Ik heb een paar stomverbaasde Amerikanen uitgelegd dat het bij ons de normaalste zaak van de wereld is om je frietjes te dippen in mayonaise. Ze hebben frietjes, ze hebben mayonaise, maar op de een of andere manier vinden ze de combinatie te raar voor woorden. En ze eten hier pannenkoeken als ontbijt. Rare Amerikanen.
’S Middags deed ik mee aan Co-rec Football. Dat is een American Football competitie tussen de vijf gebouwen van de College In The Woods community, die zijn vernoemd naar indianenstammen uit dit gebied: Oneida, Onondaga, Cayuga, Seneca en ten slotte Mohawk, waar ik woon. De regels zijn versimpeld: niet tackelen maar tikken en de quarterback of spelverdeler moet een meisje zijn. We verloren, maar het was leuk om te spelen en het voelde aan als een über Amerikaans tijdverdrijf. In de avond gingen we naar een voorstelling van de theaterclub: ze hadden in 24 uur (zonder slapen dus) een theaterstuk in elkaar gezet. Script geschreven, geoefend, decors gemaakt en opgevoerd. Het was erg leuk geworden!

De zondag erna heeft ervoor gezorgd dat ik tot in de zomer in de herfstsfeer zal zitten. Eerst ging ik met de Outdoors Club naar een pumpkin farm om een mooie pompoen uit te zoeken. Het was heel sfeervol en ze hadden iets wat ik ‘Pumpkin Tourism’ (pompoentoerisme) heb gedoopt: ze hadden pompoenen aangekleed en beschilderd en als een soort vogelverschrikkers in allerlei situaties neergezet, zoals een trouwerij of als machinist. Met een mooie pompoen (en voor mij een kleine extra voor decoratie) gingen we naar iemands appartement om er een gezicht in te snijden. Ik ging voor de klassieke driehoekige neus en brede grijns. ’S Middags gingen Mia, haar zus, Josien, een jongen die we bevriend hebben (die een auto heeft!) en ik naar een apple farm die Josien en ik hadden uitgezocht, om appels te plukken. Best een typische herfsttraditie, net als ‘hayrides’, ritjes op een kar achter een tractor. Met een wandeltocht door het prachtige natuurgebied naast de campus konden we nog even van het fantastisch warme weer genieten en de dag goed afsluiten.

Met Basak had ik een leuke dag in New York: we zijn naar het Museum for Natural History geweest (stond op mijn to-do lijst, al moet ik er nog eens heen want we hadden maar 1,5 uur... genoeg om slechts een fractie te zien!) we hebben cheesecake gegeten (stond op mijn to-do lijst) en we zijn naar de musical geweest! (Verrassing... ook op mijn to-do lijst. In plaats van er uitgebreid over te vertellen, kun je ook het filmpje bekijken dat ik van die dag gemaakt heb:

https://www.youtube.com/watch?v=QdlkSpcNMXM&list=UU62Tbpmu89oWU4JpQoKlKVw

Al met al kan ik al een heleboel van mijn to-dolijst afstrepen! (Tegelijkertijd worden er ook steeds dingen aan toegevoegd, dus ik vermaak me voorlopig nog wel!

Traditioneel om af te sluiten een paar van de opvallendste uitspraken van mijn leraren (en traditioneel is mijn theaterleraar weer de grappigste):

‘If my father was here today he would have said ggggrjdjklajrgggggdkjaggg because his mouth is full of dirt and stones because he is dead.’ Volgens mijn leraar had zijn vader deze grap hilarisch gevonden.

Tijdens een quiz vroeg hij zich af of hij een bonusvraag zou toevoegen. Waarop de hele klas begon te scanderen: ‘Bonus! Bonus!’. Mijn leraar riep uit: ‘No, I’m not going to bone you!’ Als je dat in het Nederlands vertaalt… tsja… Ik merk dat ik veel platte grappen opschrijf van hem, maar die vind ik toch het leukst, ik kan het niet helpen! :-)

Bedankt voor het lezen en ik hou ervan om reacties te krijgen! (Hint.... hint....)

  • 27 Oktober 2014 - 12:34

    Daddyboy:

    Hello James,

    Wederom een aanstekelijk verslag van je avonturen in The Great Nation! En ook weer een bijzonder leuk filmpje gemaakt. Je straalt enorm en je ziet eruit als een vis in het water. Je hart en ziel verkocht aan New York, dat is wel duidelijk.

    Have fun every day and keep boredom away!

    See you, Daddyboy

  • 27 Oktober 2014 - 19:20

    Petra:

    Geweldig weer om alles te lezen. Leuke dingen heb je weer gedaan. Ook dat filmpje van je verslag van je dagje NYC met Basak is weer very nice. Mocht je in alles mislukken dan kun je nog overwegen om documentaires te gaan maken. Jij kunt een gebeurtenis verslaan! Basak lijkt me ook een leuk iemand. Fijn dat je het zo goed hebt getroffen met je kamer- en huisgenoten. Zij hebben ook erg met jou geboft, by the way. Keep on going my dear!
    Big hug

  • 28 Oktober 2014 - 23:24

    Sharon:

    Leuk verslag weer! Zo leuk dat je theaterklassen volgt! Fijn even wat anders dan psycho;)
    De pumpkins zijn hier ook echt een big issue haha, herkenbaar.
    Ook vet dat filmpje erbij:)

    Enjoy!

  • 16 November 2014 - 21:44

    Ellen Jonkers:

    Hey Jamie,

    Leuk hoor zo'n blog!
    Wat heb je al veel gedaan en gezien en wellicht tussendoor ook nog wat gestudeerd... Daar heb je volgens mij bijna geen tijd voor :-). Klinkt allemaal onwijs gaaf. Dit is een ''once in a lifetime'' ervaring die niemand je meer af neemt. Te gek dat je dit kan en mag doen. Zien we je nog terug of moeten we straks naar Broadway komen om jou te zien schitteren in een musical? Wens je nog een hele fijne tijd. Hopelijk valt er niet te veel sneeuw zodat je lekker op pad kan blijven gaan. Binnenkort met je familie. Veel plezier! Hartelijke groet, Ellen xxx

  • 20 November 2014 - 12:49

    Marieke Egbers:

    Hallo lieve Jamie,
    Heb vanaf het begin je reisverslagen gevolgd en lees ze met veel plezier.
    Volgens mij geniet je met 200 procent en zo'n 48 uur van iedere dag
    die je daar gegeven is, heerlijk!( die cheesecakes geven je vast extra energie)
    Zie hier vanochtend op tv zwaar weer( dik pak sneeuw en kou) in de staat NY,
    hopelijk valt het mee daar bij jou.
    Ontvang vanuit Arnhem een dikke knuffel en geniet nog maar
    van de resterende periode aldaar, want het vliegt voorbij, voordat je het weet sta je
    weer tussen de kaaskoppen. Al gaan die gauw bij jou komen jippieeeeeeee.........
    Geniet maar met volle teugen van....en met........elkaar, veel plezier!
    Liefs van ons tweetjes,
    Jos & Marieke XX
    ps.......kwisvraag uit nl: weet je nog wel wie wij zijn?

  • 25 November 2014 - 09:00

    Jamie:

    Haha, ik ben het thuisfront nog niet vergeten hoor Marieke! :) Bedankt voor je berichtje! Alle sneeuw is bovenop Buffalo gevallen, niet bij ons dus gelukkig! De tijd gaat inderdaad snel, maar ik geniet zeker voor 200%. En morgen komen mijn ouders en Dylan en Kim, heel veel zin in natuurlijk!
    Groetjes aan iedereen in het kikkerlandje,

    Xx Jamie

  • 26 November 2014 - 12:16

    Marieke:

    Hallo Quapa in Binghamton,
    Leuk antwoord van je gekregen te hebben, geniet deze dagen maar lekker
    van je familiebezoek uit NL en maak er maar een feestje van!
    Wilde even weten of je bij een van je bezoeken aan NY al bij het
    Hard Rock Cafe NY binnengeweest bent? Zal zeker al wel bezocht zijn,
    maar.........zo niet, leuk om keertje binnen te lopen.
    Kan ik jou ook op een eigen e-mail adres bereiken?
    Liefs, Marieke.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigde Staten, Binghamton

Jamie

English Below --------------------------- Hoi en welkom op mijn blog! Hier zal ik schrijven over mijn tijd in Binghamton waar ik vanaf 17 augustus zal studeren, en hopelijk veel zal zien en meemaken! Hi and welcome to my blog! Here I'll write about my time in Binghamton where I'll be studying as of august 17th, and where I will hopefully see and experience lots of things!

Actief sinds 25 April 2014
Verslag gelezen: 315
Totaal aantal bezoekers 13490

Voorgaande reizen:

17 Augustus 2014 - 24 December 2014

Studeren in Binghamton

Landen bezocht: